RANGE ROVER SĂRBĂTOREȘTE 50 DE ANI DE INOVAȚII ÎN DOMENIUL LUXULUI ȘI TRACȚIUNII INTEGRALE CU O NOUA EDIȚIE LIMITATĂ
Range Rover este cel mai apreciat SUV din lume și îmbină rafinamentul și luxul cu designul avangardist și capabilitățile excelente în teren accidentat
București, 17 iunie 2020 – Astăzi, Range Rover sărbătorește 50 de ani de inovații, rafinament extraordinar și capabilități de neegalat, prin prezentarea noului Range Rover Fifty.
În momentul lansării, pe 17 iunie 1970, acest model a fost primul SUV de lux, iar 50 de ani mai târziu, Range Rover a evoluat într-o gamă de modele apreciate și capabile. Combinația perfectă între design, rafinament și inovații tehnologice a permis acestui model să ocupe poziția de lider în segmentul SUV-urilor de lux.
În cei 50 de ani de viață , Range Rover a adus numeroase inovații și a parcurs nenumărate trasee dificile. La momentul lansării a fost primul SUV echipat cu sistem de tracțiune integrală permanentă, iar în 1989 a fost primul 4x4 din lume echipat cu ABS. În 1992, a devenit primul 4x4 din lume echipat cu sistem de control electronic al tracțiunii (ETC) și suspensie pneumatică gestionată electronic – ce asigura confortul pentru care este atât de renumit Range Rover, atât pe șosea, cât și în off-road. În 2012, Range Rover a fost primul SUV din lume echipat cu o caroserie realizată integral din aluminiu, care a permis construirea unui model mai ușor, mai robust și mai economic.
Acesta a traversat dificila trecătoare „Darien Gap”, a fost primul vehicul expus la Muzeul Louvre de la Paris și a câștigat raliul Paris-Dakar – de 2 ori. Range Rover îmbină luxul, confortul și eleganța cu capabilitățile în off-road și performanțele pe șosea.
Capota tip scoică, hayonul din 2 parți, plafonul plonjat caracteristic unui Range Rover și prizele de aer laterale inconfundabile asigură modelelor Range Rover actuale legătura cu anii 70. Acum, la 50 de ani de la lansare, este cel mai economic, tehnologizat, luxos și capabil în orice teren exemplar de până acum.
Pentru a sărbători cea de-a 50-a aniversare, Ediția Limitată Range Rover Fifty va fi produsă în numai 1.970 de exemplare, în semn de recunoaștere al anului lansării primului model Range Rover.
Având la bază Range Rover Autobiography, Ediția Limitată Range Rover Fifty se remarcă printr-o serie de elemente exterioare specifice, de culoare Auric Atlas, precum și prin cele 2 modele de jante cu diametrul de 22 de inci. Ediția Limitată este personalizata cu inscripția „Fifty”, creată personal de Prof. Gerry McGovern OBE, directorul de design Land Rover, iar aceasta apare atât pe exteriorul vehiculului, cât și în interior, pe plăcuța de identificare „1 of 1970” de pe consola centrală, tetiere, planșa de bord și pragurile iluminate.
Prof. Gerry McGovern OBE, directorul de design Land Rover a spus: “În lumea vehiculelor de lux, Range Rover a ieșit întotdeauna în evidență. Capacitățile sale unice și inovatoare împreună cu abordarea tehnologică fără egal au fost valorile pe care clienții noștri le-au admirat încă de la primul model lansat în 1970.”
Range Rover Fifty va fi disponibil în variantele de caroserie cu ampatament standard și lung, iar clienții vor putea opta pentru culori exterioare atent selectate precum Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba sau Santorini Black. Într-un număr extrem de limitat, Divizia de Vehicule Speciale Land Rover (SVO) oferă modelul Range Rover Fifty și în una dintre cele 3 culori exterioare Heritage nemetalizate, preluate din paleta initială Range Rover: Tuscan Blue, Bahama Gold și Davos White. Ediția Limitată Fifty va fi disponibilă cu motorizări diesel, pe benzină și chiar varianta PHEV P400e.
Aflat la a 4-a generație, cu peste 1 milion de exemplare vândute, Range Rover este cel mai luxos model de până acum. Designul sofisticat, inconfundabil și capabilitățile excelente în teren accidentat îi permit acestuia să fie la fel de performant și de relevant ca în 1970.
GAMA DE MODELE RANGE ROVER
După 3 decenii în fruntea segmentului SUV-urilor de lux, în 2005 a fost lansat modelul Range Rover Sport, un vehicul care îmbină agilitatea și caracterul sportiv cu luxul și capabilitățile modelului mai mare, Range Rover,. În 2010 a fost lansat modelul compact Range Rover Evoque, destinat unei clientele mai tinere și mai bine adaptat mediului urban. În 2017 familia a primit un nou membru, Range Rover Velar, pozitionat între Range Rover Sport și Range Rover Evoque. Cu un nume preluat de la primele prototipuri Range Rover, modelul Velar a completat gama Range Rover, cu un design minimalist și un habitaclu avansat din punct de vedere tehnologic.
ISTORIA RANGE ROVER
Astăzi sărbătorim 50 de ani de la lansarea primului model Range Rover, dar povestea nu începe aici. La mijlocul anilor '60, în încercarea de a revoluționa segmentul modelelor 4x4 recreative aflat în expansiune, directorul Rover pentru proiecte noi de vehicule, Charles Spencer „Spen” King (nepotul fondatorilor Land Rover), a conceput un model care îmbina confortul și calitățile pe șosea ale unei limuzine Rover, cu cele în off-road ale unui Land Rover.
Dezvoltarea primului station wagon de 100 in. a început în a doua parte a anilor '60, iar primul model a fost prezentat în 1970. Polivalența sa - deplasare pe autostradă, în off-road și chiar tractare fără efort - i-a asigurat o popularitate imediată. Modelul Classic inițial a fost considerat „o lucrare exemplară de design industrial” și a devenit primul vehicul expus la faimosul Muzeu Louvre de la Paris, în 1971.
Prima generație Range Rover (1970-1994) a fost disponibilă numai în varianta cu 2 uși. Pe parcursul celor 26 de ani de existență, modelul Classic a continuat să evolueze, prin prezentarea modelului cu 4 uși, în 1981 și a celui cu transmisie automată, în 1982. Primul Range Rover cu motorizare diesel a apărut pe piață în 1986.
A doua generație Range Rover, cunoscută ca P38A, a fost lansată în 1994 și putea fi recunoscută imediat datorită profilului inconfundabil, tip scoică, hayonul din 2 parți, plafonul plonjat caracteristic; toate acestea se regăsesc și in prezent. De asemenea, vehiculul se remarcă printr-un interior și mai luxos, fără însă a face rabat la capabilitățile pe șosea și în off-road. Totodată, era echipat cu suspensie reglabilă și un motor diesel de 2,5 litri sau V8 pe benzină de 3,9 și 4,6 litri, care asigurau performanțe mai bune decât până atunci.
A treia generație de Range Rover (2001-2012) a fost îmbunătățită semnificativ pe parcursul celor 11 ani de producție. Inovațiile tehnologice au inclus o caroserie monococă mai rigidă (care înlocuia șasiul separat de tip scară, specific modelelor 4x4) și suspensie complet independentă, cu perne pneumatice interconectate (la momentul respectiv aproape toate modelele 4x4 erau echipate cu punți rigide). Interioarele acestor vehicule erau inspirate de iahturile de lux, cu ornamente din lemn nobil și scaune pe care le regăsești la clasa întâi a aeronavelor, oferind suplimentar spațiu și lux.
În 2012 a fost lansată a patra și cea mai recentă generație Range Rover. A fost primul SUV echipat cu o caroserie ușoară, realizată integral din aluminiu, cu 420 de kg mai ușoară decât a modelului predecesor. Cu o multitudine de inovații în domeniul off-road, cum ar fi Terrain Response™ 2 automat și All-Terrain Progress Control (ATPC), a evoluat pentru a permite echiparea cu motorizări Ingenium noi, o versiune hibridă, cu conectare la priză și cu tehnologii multimedia și de siguranță inovatoare.
În ultimii 5 ani, vârful de gamă a fost reprezentat de Range Rover SVAutobiography, cel mai puternic și mai rafinat model Range Rover realizat vreodată. Acesta este fabricat de Divizia de Vehicule Speciale Land Rover, iar clienții pot alege între variantele Range Rover SVAutobiography și SVAutobiography Dynamic – cu motoare V8 puternice și interioare finisate luxos.
Despre Land Rover
Începând cu anul 1948, Land Rover realizează vehicule cu tracțiune integrală, care în timp s-au diversificat pentru a reprezenta toate clasele. Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar și Range Rover Evoque reprezintă etalonul pentru clasele din care fac parte, iar un procent de 80% din producție este exportat în peste 100 de țări.
EVOLUȚIA
1967 Dezvoltarea începe cu „100-inch Station Wagon” – primul prototip Range Rover, pe 6 septembrie 1967
1969 Prototipurile poartă denumirea „Velar”, pentru a ascunde identitatea Range Rover – numele este realizat din siglele modelelor de serie ale mărcilor „Alvis” și „Rover”, deși provine din latinescul „velare”, care înseamnă a acoperi sau a învălui
1970 Pe 17 iunie este lansat modelul Range Rover cu 2 uși– echipat cu motor V8 ușor, din aluminiu, tracțiune integrală permanentă și frâne cu disc
1971 Range Rover devine primul vehicul expus la Muzeul Louvre de la Paris și este apreciat ca „o lucrare exemplară de design industrial” – modelul de serie este expus la intrare, iar un exemplar la scara 1/4 este expus în interior
1971 Range Rover primește premiul RAC Dewar pentru realizări tehnice extraordinare
1972 Range Rover este primul vehicul care a traversat cele 2 Americi de la nord la sud, inclusiv trecătoarea Darién Gap, într-o călătorie de 28.800 km a armatei britanice, parcurgând 400 de kilometri de junglă în 99 de zile
1974 Range Rover traversează Sahara de la vest la est, într-o expediție de 12.000 km, care a durat 100 de zile
1977 Un Range Rover modificat câștigă clasa 4x4 a maratonului Londra-Sydney, o cursă dificilă de 30.000 km (18.750 mile), cea mai lungă cursă de anduranță destinată automobilelor 1979 Un Range Rover modificat special câștigă prima ediție a raliului Paris-Dakar (un Range Rover câștigă din nou, în 1981)
1981 Este lansat primul model de serie cu 4 uși – bazat pe o conversie realizată de compania elvețiană Monteverdi
1981 Este realizată prima Ediție Limitată Range Rover – 'In Vogue' – pentru a sărbători evoluția Range Rover într-un automobil de lux; ulterior, denumirea (Vogue) este adoptată de modelele vârf de gamă
1982 Producția Range Rover atinge 100.000 de unitati
1982 Range Roger poate fi echipat opțional cu transmisie automată
1982 Este fabricat un model Range Rover special, destinat vizitei Papei Ioan Paul II în UK
1983 Range Roger poate fi echipat cu transmisie manuală cu 5 trepte
1984 Ca urmare a succesului modelului „In Vogue LE”, vârful de gamă poartă denumirea Range Rover Vogue
1985 Varianta diesel Range Rover „Beaver Bullet” doboară 27 de recorduri de viteză, inclusiv un record în domeniul motorizărilor diesel, cu o medie orară mai mare de 160 km/h în 24 de ore
1986 Este prezentat primul Range Rover diesel - cu motor VM turbo de 2,4 litri; spoilerul față echipează toate variantele, mai puțin cele turbodiesel
1987 Range Rover este lansat în America de Nord
1988 Cutia de transfer Borg-Warner antrenată pe lanț este introdusă în transmisia Range Rover, ceea ce a reprezentat o îmbunătățire semnificativă a rafinamentului
1989 Range Rover este primul 4x4 din lume echipat cu sistem ABS, optimizat pentru deplasarea atât pe șosea, cât și în off-road
1989 O caravană de modele Range Rover pregătite pentru expediții traversează cea mai dificilă parte a Continental Drive din Colorado, SUA, denumită de Land Rover „Great Divide”
1990 Pentru a comemora încetarea producției modelului Range Rover cu 2 uși, este lansată o Ediție Limitată CSK – în onoarea directorului de design Range Rover, Charles Spencer King (Spen) (sunt realizate 200 de vehicule)
1992 Range Rover Classic este primul 4x4 din lume echipat cu sistem control electronic al tracțiunii (ETC) și suspensie pneumatică gestionată electronic – 2 premiere mondiale
1992 Este lansat modelul cu ampatament lung LSE (denumit County LWB în SUA) și este organizat un tur în Maroc, pentru a testa calitățile suspensiei pneumatice gestionate electronic
1993 La Salonul Auto de la Londra este prezentată echiparea Autobiography, limitată la 25 de vehicule (disponibilă pe piață în 1994)
1994 Este lansată a doua generație Range Rover (P38A), cu un șasiu cu ampatament lung și o caroserie restilizată, semi-monococă și suspensie pneumatică gestionată electronic îmbunătățită
1996 Producția modelului Range Rover Classic încetează, după un număr total de 317.615 unități (2 ani de producție alături de P38A)
1999 Land Rover realizează cel mai luxos Range Rover creat vreodată, Ediția Limitată Range Rover Linley, inspirat de designerul de mobilier Lord Linley – sunt realizate numai 10 vehicule, cu un preț de 100.000 £
2001 Este lansată a treia generație Range Rover (L322), cu suspensie pneumatică independentă integrală, ale cărei calități sunt puse în practică la RAF Kinloss, Skibo și Novar Estate
2002 La fabrica Solihull este fabricat modelul Range Rover cu numărul 500.000
2005 Sunt adăugate motorizările V8 de 4,4 litri și 4,2 litri supraalimentat
2005 Este lansat al doilea model din gamă – Range Rover Sport
2006 Range Rover este echipat cu Terrain Response® și motor diesel TDV8
2009 Range Rover este echipat cu motorizări LR-V8 pe benzină complet noi, de 5,0 litri și 5,0 litri supraalimentat și cu primul sistem Adaptive Dynamics din lume, care optimiza manevrabilitatea și comportamentul rutier
2010 Range Rover sărbătorește 40 de ani
2010 Este lansat al treilea model din gamă – Range Rover Evoque – care creează un nou segment, cel al SUV-urilor compacte de lux
2011 Este lansat modelul Range Rover Autobiography Ultimate Edition
2011 Range Rover este echipat cu noul motor LR-TDV8, de 4,4 litri și 313 CP, cu emisii de CO2 cu 14% mai reduse și un consum de combustibil îmbunătățit cu 18,5 procente
2012 Pe 6 septembrie este lansată a patra generație de Range Rover (L405) la Școala Regală de Balet de la Londra - primul SUV din lume cu caroserie realizată integral din aluminiu
2013 Range Rover este echipat cu motorul LR-V6 pe benzină, de 3,0 litri și 340 CP
2013 Este lansată a doua generație de Range Rover Sport (L494)
2013 Prototipurile Range Rover cu propulsie hibridă parcurg legendarul drum al mătăsii spre India, parcurgând 16.000 km de la Solihull la Mumbai, ca parte a ultimelor teste tehnice
2013 Este lansat primul Range Rover cu ampatament lung din ultimii 20 de ani, odată cu o echipare exclusivistă – Range Rover Autobiography Black
2014 O flotă de modele Range Rover și Range Rover Classic parcurg aproape 1.600 de kilometri din traseul Great Divide inițial, pentru a sărbători 25 de ani de la expediție
2014 Range Rover hibrid cu ampatament lung este prezentat la nivel mondial în China
2014 Range Rover și Range Rover Sport sunt echipate în premieră mondială cu un sistem inovator – All-Terrain Progress Control (ATPC) și cu afișaj pe parbriz
2015 A 21-a aniversare a echipării Autobiography – vârful de gamă Range Rover
2015 La Salonul Auto de la New York este prezentat cel mai puternic model de serie – Range Rover SVAutobiography, echipat cu un motor V8 supraalimentat de 550 CP, pentru a sărbători 21 de ani de la utilizarea denumirii Autobiography
2015 Vehiculul Land Rover cu numărul 6 milioane este un Range Rover Vogue SE cu ampatament lung, ce sărbătorește 45 de ani de Range Rover
2015 Maiestatea Sa Regina utilizează pentru prima dată un Range Rover State Review cu propulsie hibridă, care înlocuiește modelul Range Rover State Review anterior, fabricat în 2002
2015 Un Range Rover trece un pod din hârtie realizat special în Suzhou, China – cu o lungime de 5 metri și ridicat fără a utiliza adeziv sau șuruburi
2016 Un Range Rover Autobiography tractează naveta spațială Virgin Galactic SpaceShipTwo, în timpul ceremoniei de prezentare care a avut loc la Mojave Air and Space Port, California
2016 Sunt prezentate asistența avansată la tractare și limitatorul de viteză inteligent
2017 Range Rover SVAutobiography Dynamic nou; un Range Rover mai sportiv, cu o gardă la sol mai redusă cu 8 mm și un motor V8 puternic, supraalimentat, de 5,0 litri și 550 CP 2017 Land Rover Classic lansează „Range Rover Reborn”, un program nou, care oferă ocazia unică de a achiziționa un Range Rover cu 2 uși, original și foarte apreciat, direct de la producător
2017 Este lansat Range Rover Sentinel, bazat pe Autobiography, dar proiectat pentru a rezista la gloanțe, de calibru 7,62 mm (în 2019 este prezentată o versiune îmbunătățită)
2017 Este lansat al patrulea model din gamă – Range Rover Velar
2017 Este prezentat modelul Range Rover P400e PHEV, la Muzeul de Design de la Londra
2017 La Salonul Auto de la LA este prezentat modelul Range Rover SVAutobiography cu ampatament lung, disponibil cu noua motorizare PHEV și cu un motor V8 pe benzină îmbunătățit, de 565 CP
2018 Motorizarea TDV6 de 3,0 litri este înlocuită cu una nouă SDV6 diesel de 3,0 litri, cu 2 turbocompresoare și 275 CP
2018 Este lansată a doua generație de Range Rover Evoque
2020 Range Rover este echipat cu motorul Ingenium cu 6 cilindri în linie, pe benzină, de 3,0 litri și grup motopropulsor MHEV și este lansată ediția specială Range Rover Fifty
Premiere mondiale Range Rover
1971 Range Rover devine primul vehicul expus la Muzeul Louvre de la Paris
1972 Range Rover este primul vehicul care traversează trecătoarea Darién Gap
1979 Un Range Rover modificat special câștigă prima ediție a raliului Paris-Dakar
1985 Varianta diesel Range Rover „Bullet” doboară 27 de recorduri de viteză
1989 Range Rover este primul 4x4 din lume echipat cu sistem ABS
1992 Range Rover este primul 4x4 din lume echipat cu control electronic al tracțiunii (ETC)
1992 Range Rover este primul 4x4 din lume echipat cu suspensie pneumatică gestionată electronic
2009 Range Rover prezintă sistemul Adaptive Dynamics, care îmbunătățește manevrabilitatea și comportamentul rutier
2012 A patra generație Range Rover este primul SUV din lume realizat integral din aluminiu
2014 All-Terrain Progress Control (ATPC) își face apariția pe Range Rover și Range Rover Sport
Expediții și trasee Range Rover
1971 Primul raliu montan câștigat de un Range Rover, la Llangollen
1972 O echipă a armatei britanice, condusă de maiorul John Blashford-Snell, testează calitățile în teren accidentat ale modelului Range Rover inițial când, în 1972, parcurge la bordul a 2 modele distanța din nordul Alaskăi până în vârful cel mai sudic al Argentinei, traversând dificila trecătoare Darién Gap – o pădure deasă și o mlaștină, care împiedică accesul rutier între America Centrală și de Sud
1974 Range Rover traversează Sahara de la vest la est, într-o expediție de 12.000 km, care a durat 100de zile
1977 Un Range Rover modificat câștigă clasa 4x4 a maratonului Londra-Sydney, o cursă dificilă de 30.000 km (18.750 mile), cea mai lungă cursă de anduranță destinată automobilelor
1979 Un Range Rover modificat special câștigă prima ediție a raliului Paris-Dakar și câștigă din nou, în 1981
/81
1985 Varianta diesel Range Rover „Bullet” doboară 27 de recorduri de viteză, inclusiv un record în domeniul motorizărilor diesel, cu o medie orară mai mare de 160 km/h, timp de 24 de ore
Anii 1980 La faimoasa competiție Camel Trophy a anilor 80 și 90, o adevărată olimpiadă 4x4, au participat modele Range Rover, Land Rover seria II, Defender, Discovery și Freelander. Din Amazon în Orientul Îndepărtat, Australasia, Africa și Siberia, Camel Trophy evoluează de la o competiție dedicată exclusiv piloților la teste de rezistență a oamenilor, deplasări cu caiacul, bicicleta și sporturi nautice. 1981 (Sumatra); 1982 (Papua Noua Guinee); 1987 (Madagascar – au fost utilizate modele diesel)
1989 O caravană de modele Range Rover pregătite pentru expediții traversează cea mai dificilă parte a Continental Drive din Colorado, SUA, denumită de Land Rover „Great Divide”
2003 G4 Challenge este destinată echipelor amatoare de cea mai dificilă aventură, la nivel global. Prin îmbinarea traseelor dificile în teren accidentat și a sporturilor extreme cu strategiile exigente, concurenții participă la etape cu durata de o lună, care acoperă New York și Eastern Seaboard, Africa de Sud, vestul Australiei și vestul sălbatic
2006 La a doua ediție G4 Challenge concurenții au trebuit să străbată mii de kilometri, prin 4 țări de pe 2 continente – Thailanda, Laos, Brazilia și Bolivia – pentru a susține MișcareaInternaționala Crucea Roșie și Semiluna Roșie (IFRC
2013 Prototipurile Range Rover cu propulsie hibridă parcurg legendarul drum al mătăsii spre India, parcurgând 16.000 km de la Solihull la Mumbai, ca parte a ultimelor teste tehnice
2014 O flotă de modele Range Rover și Range Rover Classic parcurge aproape 1.600 de kilometri din traseul Great Divide inițial, pentru a sărbători 25 de ani de la expediție